Op weg naar huis

6 augustus 2011 - Arnhem, Nederland

We zitten nu in de trein op weg naar huis. Het heeft wat moeite gekost om hier weer terug in Nederland te zijn maar het is gelukt! Hier komt dan eindelijk het einde van ons verhaal:

Dag 12

Vandaag moesten we voor ons doen niet heel vroeg opstaan. Diederik voelde zich weer helemaal niet lekker. Vandaag hadden we onze laatste safari. We moesten eerst stijl naar beneden om de Nogorongoro krater in te komen. Het klinkt gek, maar van een Zebra kijken we niet op. We hebben bijna de hele dag safari gedaan, dat is best vermoeiend zo'n hele dag moeten opletten. En toen was onze laatste safari alweer voorbij. Terug in het hotel kregen we voor het avondeten een acrobatische show. Het was echt heel erg goed, alleen Diederik heeft het niet gezien die lag op bed. s' avonds hebben we wel met z'n vieren gegeten.

Dag 13

Vandaag was een reis dag een lange reisdag. We moesten eerst een paar uur rijden naar Arusha waar we gingen lunchen. Daarna reden we door naar het vliegveld Kilimanjaro. Eenmaal aangekomen op het vliegveld kwamen we weer het Nederlandse gezin tegen wat we hadden ontmoet bij het Victoria meer. Zij waren voor ons met inchecken. Die man achter de balie had een heel verhaal, bleek dat onze vlucht was overgeboekt en dat wij niet meer mee konden. Daar zaten we dan met z'n achten. We kregen geen informatie van de man wat we nou moesten doen, hij negeerde ons gewoon en ging andere mensen helpen. Toen hebben we gebeld naar de reisorganisatie, die stuurde een man. Hij voegde niet heel veel toe. Uiteindelijk zijn de twee vaders naar het kantoor gelopen en hebben het daar geregeld. We mochten met de volgende vlucht mee naar Zanzibar. De vlucht was. Alleen wel drie uur later. Als we zelf geen actie hadden ondernomen stonden we daar nu nog. Eenmaal aangekomen bij het hotel hebben we lekker gegeten. Het was een heel mooi hotel. En toen maar snel gaan slapen.

Dag 14

We hebben alles maar is goed bekeken. Heel mooi allemaal en aan het strand. En wat Cuno het geweldigst vond dat er drie pool tafels waren. Daar is hij de hele tijd geweest behalve als hij sliep, moest eten of ging zwemmen. Lucelle en Esmee gingen naar de duikschool om te vragen of we konden snorkelen en dat kon. Alleen Esmee zag de duik spullen staan en leek dat wel leuk. Ik mocht duiken maar dan moest ik die dag daarvoor een proef duik in het zwembad maken. Uiteindelijk heeft ze besloten om het wel te doen. Die zelfde dag heeft Esmee de proefduik gemaakt. De volgende dag zouden we gaan snorkelen en duiken. De rest van de dag hebben we niks gedaan heerlijk.

Dag 15

Hebben we eindelijk rust moesten we weer vroeg op. We moesten om 8 uur bij de duikschool  zijn. In totaal waren we met z'n zestienen. We kregen allemaal een wetsuit aan en flippers en een bril. In twee groepen werden we naar een grotere boot gebracht. Met de grote boot moesten we 45 minuten varen naar de duik plek. Het was een speedboot en het ging heel erg hard, over hele grote golven. Dat was al een belevenis op zich. We gingen twee keer 45 minuten snorkelen en Esmee 1 keer duiken. Het was best wel eng dat duiken, maar Esmee heb het overleefd. Ze vond het geweldig. Ook de rest van de familie vond het snorkelen heel leuk. We hebben heel veel vissen en koraal gezien. De tweede keer snorkelen heeft Esmee ook gesnorkeld. Daarna moesten we weer terug naar het hotel. 's Middags hebben we niks gedaan. 's Avonds heerlijk gegeten.

Dag 17

Vandaag moesten we ook alweer best vroeg op. Om half negen moesten we verzamelen bij de reception. Samen met twee hele aardige franse mannen gingen we een tour doen naar StoneTown. Dat is een bekend plaatsje van Zanzibar. We hebben daar de markt bezicht. We hebben vis, vlees, kruiden en groente gezien. Het is echt heel anders dan in Nederland. Ook is het overal heel rommelig en alles is oud en niet onderhouden. Het was wel leuk om te zien. 's Middags hebben we weer niks gedaan. Heerlijk!

Dag 18

Vandaag konden we lekker uitslapen! En daarna rustig  ontbijten. Lucelle deed mee aan een wandeling georganiseerd door het hotel. Ze gingen eerst naar een dorp waar ze ook een school bezochten daarna liepen ze over het strand weer terug. Ze heeft uiteindelijk we twee en een half uur gelopen, in de regen! Ondertussen hadden Diederik en Esmee een massage geboekt bij de Spa van het hotel. Diederik, Lucelle en Esmee kregen een Zweedse massage. Het was echt heerlijk, ook Esmee vond het een leuke ervaring. Voor de rest lekker lui gedaan.

Dag 19

Vandaag was onze laatste dag. We zouden om ongeveer negen uur vliegen, maar om zeker te weten dat we een ticket hadden moesten we er drie uur van te voren zijn. Maar eerst hebben we heerlijk genoten van onze laatste dag, we met veel regen. Het was een heel klein vliegtuig en er was bijna geen controle. We moesten wachten en wachten en toen bleek het vliegtuig ook nog is vertraging te hebben. Eindelijk aangekomen op Dar Es Salaam moesten we overstappen naar het andere vliegtuig. Samen met wat andere Nederlanders werden we via een binnen door weg naar het inchecken geleid om nog op tijd te komen. Op dit vliegveld moesten we wel 6 keer ons paspoort laten zien. Toen bleek KLM ook vertraging te hebben en had al dat gehaast niet gehoeven. En toen hadden we nog een vlucht van 8 en een half uur. Op Schiphol misten we ook nog is de trein, maar gelukkig was er na een kwartiertje weer een trein naar Arnhem. Nou daar zitten we nu in, alleen we kunnen het pas thuis online zetten.

Het was echt een fantastische mooie reis en we zullen het nooit vergeten. Het heeft zo'n indruk op ons gemaakt. We hebben heel erg genoten, en we willen zeker nog is een keer een verre reis maken! Heel erg bedankt voor het lezen van onze verhalen, en het reageren. We hopen dat jullie van onze avonturen hebben genoten.

Groetjes Familie van Hovell

Geschreven door Esmee

1. M&M:
    6 augustus 2011
    Het waren me de verhalen wel. Super leuk en gelukkig zijn jullie na wat vertraging weer heel huids thuis gekomen. Nou geniet vanavond maar van je eigen bedje en morgen weer VROEG eh na het wakker worden op staan.
    groetjes Wij
  2. Tessa:
    6 augustus 2011
    Super vet alleen heel rot dat jullie vlucht was over geboekt, ben oook weer terug in NL ik zie jullie nog wel!
    xxx Tessa
  3. Carolien:
    9 augustus 2011
    Ha familie, erg leuk om jullie berichten te lezen. Veel herkenning! Volgens mij hebben jullie het heerlijk gehad, zie uit naar jullie verhalen. Laten we snel afspreken! groetjes, Jw, C, F en M
  4. Van de Beltjes:
    15 augustus 2011
    Tja, dat je een reis naar Afrika moet maken voor een Zweedse massage.....;)
    Prachtig al die verhalen. Ik denk dat we pas als we de foto's zien ons er echt iets bij kunnen voorstelllen. Tot gauw!
    Liefs HJMG